2018. április 28., szombat

Mit mond a Biblia a homoszexualitásról?



Az igazság az, hogy nem sokat. Amit mond, viszont, az egyáltalán nem pozitív. Jézus nem mondott semmit a homoszexualitásról – mondják / hangsúlyozzák elsősorban azok, akik keresztényként akarják „jóváhagyni”, igazolni ezt az életmódot. Arra majd visszatérünk. Igaz, hogy konkrétan nem foglalkozik vele Jézus, de amit mégis mond, mindenképpen releváns a témára – majd arra is visszatérünk.



Összesen hét Biblia szakasz konkrétan említi, érinti a homoszexualitást, ezek közül négy ószövetségi, három pedig újszövetségi ige. Nézzük először az ószövetséget:


Az első rész, Sodoma és Gomora pusztításáról szóló történet, amely I.Mózes 18,16 – 19,29-ben olvasható. Érdemes az egészet elolvasni, de itt a lényeg: „Lefekvés előtt a város férfiai, a sodomaiak, körülvették a házat; ifjak és öregek, az egész nép kivétel nélkül. Bekiáltottak Lótnak, és azt mondták neki: Hol vannak azok a férfiak, akik hozzád jöttek éjszakára? Hozd ki őket hozzánk, hadd ismerjük őket.” (I.Mózes 19,4-5) (Ha nincs másképpen megadva, az idézeteket a BibleGateway nevű weboldalon található új magyar fordításból vettem - www.biblegateway.com)

Hát, nem csupán „ismerkedés”-ről van szó itt. A héberben az ismer szó (jáda‘ - יָדַע) gyakran a szexulális aktust jelenti, vö.: „És Ádám ismerte Évát, a feleségét, és terhes lett...” (I.Mózes 4,1 – héber alapján). Itt Sodoma férfiai mind meg akarták erőszakolni a vendégeket, és Isten, nem csupán e gonoszság miatt, de e miatt is, elpusztította a várost.

Következik két tétel a mózesi törvényből: „Férfival ne hálj úgy, ahogyan asszonnyal hálnak. Utálatosság az.” (III.Mózes 18,22); „Ha valaki férfival hál úgy, ahogyan asszonnyal szoktak hálni, mivel utálatosságot követtek el mindketten, halállal lakoljanak, vérük rajtuk.” (III.Mózes 20,13).

Igazán nem kell itt sok kommentárt hozzá fűzni, eléggé egyértelmű a dolog.

Az ószövetség kr. e. III. sz. Szeptuaginta (LXX) görög fordításában, mindkét versben szerepel az ἄρσενος (arszenosz - férfi) és a κοίτη (koité - ágy) szó. Tehát, olyan valakiről van szó, aki férfi létére, ágyba fekteti a másik férfit, és azt teszi vele, amit asszonnyal szoktak.
Erre visszatérünk, ha tárgyaljuk az újszövetségi igéket.

Az utolsó ószövetségi szakasz, amely erre a témára vonatkozik, a Bírák 19-ben található. Hasonlóan a Sodomában történtekhez, de most Isten népe között, a Benjámin törzsének egyik városában, a helybeli férfiak meg akarnak erőszakolni egy odaérkezett férfi vendéget. Megint érdemes az egész szakaszt elolvasni, de itt egy részlet: „Miközben ők jól érezték magukat, a város férfiai, elvetemült emberek, körülvették a házat, az ajtóhoz tódultak, és ezt mondták annak az öregembernek, a házigazdának: Hozd ki azt a férfit, aki a házadba jött, hadd ismerjük őt. Akkor kiment hozzájuk az az ember, a házigazda, és ezt mondta nekik: Atyámfiai, ne tegyetek rosszat, hiszen az én házamba jött ez a férfi, ne kövessetek el ilyen gyalázatos dolgot!” (Bírák 19,22-23) A történet folytatása bonyolult (Lásd: Bírák 19-20), de az erőszakoskodás miatt, az Úr mégis ítéletet hoz Benjáminra, a népe többi törzse által.

Tehát, összefoglalva az ószövetségi hozzáállást a homoszexualitáshoz: a mózesi törvény kifejezetten tiltja, hogy férfi háljon férfival, és halálbüntetést szab ki ennek megszegésére. A két történelmi esetből, pedig, azt tanuljuk, hogy a homoszexuális aktus az olyan valami, amelyet elvetemült, gonosz szándékú emberek terveznek, és e miatt elveszik Istentől a méltó büntetést, ítéletet.
Természetesen, a „revizionisták”, akik „jóváhagyják” a meleg kapcsolatot, azzal a feltétellel, hogy hűséges, mind ezekre magyarázatot találnak, hogy miért nem jelenti Isten Igéje azt, amit mond. Ezzel itt nem foglalkozom, visszatérek erre, ha szükség lesz rá.

Egy további bejegyzésben rátérünk az újszövetségi tanításra, amely egyáltalán nem különbözik az ószövetségitől.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése